woensdag 25 augustus 2010

Jeugdcircus in Almere


Henny Drieling, directeur van de Almeerse circusschool Balans, begint met een katterig gevoel aan het nieuwe seizoen. ,,Ik ben bang dat het Amsterdamse circus Elleboog dat zich ook in Almere wil vestigen, leerlingen gaat afpakken'', zegt de Almeerse.
,,Ik word er verdrietig van. Straks in september start ik mijn zeventiende seizoen, maar het voelt alsof ze mij weg willen drukken.''
Een paar maanden geleden kreeg Drieling bezoek van een onbekende, die haar van alles vroeg over de werkwijze van Balans. ,,Gaandeweg het gesprek ontdekte ik dat hij van Elleboog afkomstig was en dat dit Amsterdamse circus met 25 kinderen in september van start gaat in de Schouwburg.'' Drieling moet naar eigen zeggen niets hebben van de door Elleboog voorgestelde samenwerking en heeft dit ook aan Elleboog kenbaar gemaakt. Zelf gaat zij op de zelfde voet verder. ,,Ik ga op 8 september gewoon van start. Ik houd een open dag in de circusschool aan de Lierstraat 21'', zegt zij strijdbaar.
Directeur Aad Kuin van Circus Elleboog benadrukt dat de lessen in Almere worden gegeven in samenwerking met De Kunstlinie. ,,De Kunstlinie heeft ons gevraagd of wij die onder onze eigen naam willen geven, omdat Elleboog heel bekend is bij veel mensen.'' Frank Brouwer, afdelingshoofd van De Kunstlinie, vertelt dat Elleboog is benaderd omdat circuslessen ontbreken in het aanbod van De Kunstlinie. ,,Almere is zo'n grote stad dat twee circusscholen best naast elkaar kunnen bestaan.''

Hoe meer circus, hoe beter! 
Het is alleen jammer dat Balans en De Kunstlinie zich alleen op kinderen richten. Alsof het ook voor volwassenen niet heel erg leuk zou zijn om zich met dit soort dingen bezig te houden.
Gelukkig is er in Almere een mogelijkheid voor 'alle leeftijden' om te leren eenwieleren (en jongleren): Eenwielvereniging De KameleonExpress. Iedere vrijdagavond training in de sporthal in Almere Haven. Kijk voor informatie op www.eenwielkameleon.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten